O DPF v aute je potrebné sa starať. A keď treba, dať ho na repas

13 406

Filter pevných častíc, označovaný aj skratkou DPF (z anglického Diesel Particulate Filter), je dôverne známou súčiastkou pre majiteľov všetkých modernejších áut s dieselovými motormi. A každý z týchto vodičov zároveň dobre vie, ako sa o DPF treba starať. Alebo by to aspoň mal vedieť.

V prípade zanesenia je na rade najskôr regenerácia

DPF počas prevádzky vozidla zachytáva pevné častice sadzí, ktoré produkuje motor. Je preto pochopiteľné, že časom sa zanesie. Aby však nebolo nutné po každom zanesení navštevovať servis kvôli účinnému čisteniu DPF, autá vybavené týmto filtrom disponujú možnosťou jeho regenerácie.

Takáto regenerácia DPF je v podstate vypaľovaním zachytených pevných častíc. Počas regenerácie totižto riadiaca jednotka upraví chod motora tak, aby sa zvýšila teplota výfukových plynov a to až na zhruba 650 stupňov Celzia. A práve výfukové plyny následne vypaľujú zachytené častice.

Nezaobíde sa to však bez „asistencie“ vodiča. Aby mohla regenerácia kompletne prebehnúť, je potrebná zhruba 15 minútová plynulá jazda v stredných otáčkach. To však nie je vždy možné dosiahnuť.

Keď je regenerácia už neúčinná, s repasom neváhajte

Ak sa potreba regenerácie DPF opakovanie nedodržiava (a je jedno, či neúmyselne, alebo „lenivosťou“ vodiča), filter sa zanesie tak veľmi, že regenerácia sa stáva neúčinnou. To okrem zvýšených emisií môže predstavovať aj zníženie výkonnosti vozidla, či poškodenie motora.

V takomto prípade je už skutočne potrebné navštíviť servis a absolvovať repas DPF. A čím skôr sa tak stane, tým lepšie pre vaše auto. Otázkou však je akú metódu takéhoto repasu si vybrať? V ideálnom prípade hľadajte servis, kde na čistenie DPF používajú certifikované zariadenie, ktoré sa naň napojí a na báze kvapaliny dokáže vyčistiť až 98% pevných častíc vrátane tých, ktoré sú inak neodstrániteľné.

Zdroj obrázku: enjoy photo / Shutterstock.com